nya tips!

Jag har blivigt tillfrågad om smink.
"När man köper mascara står det då om det är volum eller vattentät? När den är vattentätt kan man då tvätta bort med vatten och tvål samt om den inte är vatten tätt kan man göra så med då?"
Jag tänkte vara snäll och förklara detta grundligt.
(Ja det står på mascaran om den är vattentät eller volym)
Att välja rätt Mascara:
Tänk alltid på vad just du vill ha för resultat och i vilken prisklass du hade tänkt dig.
  • titta och jämför de olika sorternas borstar. (silikon,"vanlig" djurhår, finns även andra typer av matriel)
  • välj den tjocklek/storlek på borsten du tycker är skönast att måla med.
  1. långsmal (ger långa fransar) samt passat bra för folk som har korta fransar eller bara är ovan att måla fransarna.
  2. Tjock/stor borste (ger volym) passat för er som vill ha stora fylliga fransar med volym.
  • titta på priserna på mascaran. rekomenderar att du köper en billig mascara om du precis ska börja använda mascara och hitta din favorit. Det finns mascaror från 70-900 kronor. Håll dig runt 90-200 kr för att veta att du kan lita på den.
  • om du är alergisk så köp INTE något B märke. Jag rekomenderar Clinique (finns inga bortfeklaringar till varför folk som är alergiska inte ska kunna använda smink). Här kan du även köpa tex ögonskugga.
  • Det bästa tipset jag har är: RÅDFRÅGA om hjälp av en make-up artist. Eller en expedit, som jobbar med det märket. Jag vet att på Åhlens så är de duktiga och kunniga när man frågar om hjälp.
  • om du vill ha båda resultaten (volym/längd) använd två mascaror. både en volymmascara och en längdmascara.
Vad vill du ha för resultat?
Vattenfast mascara är inte något du måste ha till vardags. Jag rekomenderar dock starkt att men köper en vattenfast mascara om man ska åka utomlands och bada mycket eller om man är en weeper. (gråter mycket) Jag använder dock "vanlig" mascara till vardags då den är lätt att tvätta bort på kvällen.
Hur ska man sminka sig?
som sagt man kan välja själv om man vill ha ögonskugga och eyeliner dagligen och till vardags men oftast har man inte tid att fixa en hel make-up på 5 minuter. (vilket är vad jag spenderar på morgonen eftersom jag är morgontrött) Tips... Anvnd inte mer än 10 min åt en vardags make-up. Du kan alltid träna på din vardags stil på kvällarna eller helgerna då du inte ska iväg någon stans och har tid att göra misstag.
Med tiden kommer vardags make-upen att ta runt 5 minuter. Där ingår:
  • användingen av concealer
  • ev: fondation (om det är höst och vinter)
  • miniralpuder
  • (ögonskugga) om man vill
  • eyeliner
  • mascara
Du kan dock använda dig av 15-30 minuter på en fest make-up.
VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ:
Köp alltid en eye make-up remover! Vist kan du tvätta bort mascara med tvål och vatten men det skall undvikas då det sliter på ögonfransarna.
Den här är för waterproof make-up men fungerar lika bra på vanlig.
.
glömm inte att skaka removern!
Ni som har läst min blogg vet ju att jag gillar Diors mascara. Dock valde jag inte att köpa Diors remover då jag inte tyckte den var någe bra på deras egna mascara. Dock är deras Remover bra till mina andra mascaror. Knas.
EN mascaras bäst före datum står på förpackningen. (gäller allt smink) då du ser en liten burk på förpackningen med ett öppet lock på. På den lilla burken står det en siffre sedan ett M det betyder att öppnad pruduct håller sig bra innom dessa antal av månader. Tilexemple: 6M = öppen prudukt håller sig i 6 månader.
Dock tar ju mascaran slut innan dess. Man kommer lägga märke till det genom att mdu kommer få ta fler och fler tag för att få samma resultat.
Få mascaran att inte torka ut i förväg:
  • Pumpa inte in luft i mascaran.
om du behöver ta ny färg på borsten tryck tillbaka borsten och skruva den, och inte dra den upp och ner! Detta gör att den inte torkar ut och du kan använda den längre.

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0